Baslektioner i Malmö för barn och vuxna

Schema för 2023:

Vårterminen (17 lektioner): veckor 3-21. Inga lektioner i veckor 8 och 14.

Sommarkurser (6 lektioner): veckor 22-33

Höstterminen (17 lektioner): veckor 34-2. Inga lektioner i vecka 44, 51-1.

Hela året (40 lektioner): lektionerna läggs upp på vår- och hösttermin (17 i varje termin) plus 6 lektioner att lägga upp i överenskommelse med läraren mellan veckor 22-33.

Terminsavgiften kan delbetalas via Malmö Musikskola, då tillkommer endast 49kr i administrationsavgift i månaden. Ingen ränta.

Om man väljer att gå hela året, (12 mån bindningstid), så tillkommer det ingen administrationsavgift.

Klicka här för att se vad avgifterna kostar vid månadsbetalning.

Betala med Swish, faktura eller delbetalning
  • Visa Card
  • MasterCard
  • American Express

Här beställer du dina baslektioner hos Malmö Musikskola

Bor du i närheten av Malmö och vill lära dig spela bas?

Har du haft drömmar om att lära dig spela elbas men aldrig tagit första steget? Eller spelar du kanske redan men behöver hjälp att ta det till nästa nivå? Malmö Musikskola erbjuder nu baslektioner i elbas där du får möjlighet att djupdyka i allt som instrumentet har att erbjuda. Våra lärare har en stor genrebredd och vill ta vara på just dina mål och önskningar kring vad du vill få ut av ditt spel. Du kommer att få enskild undervisning med personlig handledning och ett stort utrymme att uttrycka din egen kreativitet!

Söker du efter en baslärare eller baslektioner i Malmö?

Under dina baslektioner på Malmö Musikskola kommer vi att arbeta med:

• Instrumentkännedom: Du kommer att få lära dig de grundläggande kunskaperna kring strängnamn, hur man stämmer basen samt hur volym- och tonrattarna fungerar.
  • Notläsning: För att lättare kunna orientera dig genom en notbild kommer vi att gå igenom alla tonnamn samt vart dessa sitter på basens greppbräda. Du kommer därefter att få öva din notläsning genom diverse övningar.
  • Tabulatur: I många fall är det svårt att hitta noter till musik inom t.ex. rock och pop. Då kan det vara bra att även kunna läsa tabulatur eller “tabs”. Här får du lära dig hur dessa fungerar och öva på att spela efter dem.
  • Rytmer: Vi kommer att jobba med samtliga notvärden och du får öva på att spela olika rytmer såväl som taktarter.
  • Skalor: Här arbetar vi med olika skalor och hur de kan användas för att t.ex. spela fills eller solo.
  • Ackord: Under baslektionerna kommer vi att jobba med hur du kan spela olika ackord på elbas. Detta görs främst via arpeggios som innebär att man bryter upp ackorden och spelar dem ton för ton.
  • Gehör: Du kommer att få jobba tillsammans med din baslärare för att utveckla ditt ditt gehör och försöka planka olika låtar och baslinjer. Detta kommer att göras både med hjälp av din elbas och sång.
  • Teknik: Här jobbar vi med tekniken, både i vänster och höger hand. Vi kommer att gå igenom bl.a. alternate plucking, raking, slap, plektrumspel och hammer ons/pull offs.
  • Improvisation: Vi kommer att gå igenom hur du kan utnyttja din kunskap kring skalor ackord och rytmer för att improvisera.
  • Spela låtar: Givetvis kommer vi att försöka inkorporera låtspel i stor del av undervisningen.
  • Skriva egna baslinjer: Du kommer att få lära dig och öva på att skriva egna baslinjer till olika typer av musik.
  • Uppvärmning och ergonomi: För att undvika skador kommer vi att gå igenom hur du bör sitta samt hålla din elbas på ett så ergonomisk sätt som möjligt. Utöver detta får du även lära dig olika uppvärmningsövningar.

Kurslängd

Helår 2024: 40 tillfällen à 30/45/60 min (upp till 6 reservlektioner*)

Vårterminen 2024: 17 tillfällen à 30/45/60 min (1 reservlektion*)

Höstterminen 2024: 17 tillfällen à 30/45/60 min (1 reservlektion*)

Sommarkurs: 6 tillfällen à 30/45/50 min (inga reservlektioner)

Kortare kurser: 8 tillfällen à 30/45/60 min (inga reservlektioner)

Vi har löpande start under terminens gång, kontakta oss för mer information. Malmö Musikskola, våra instrument- och sångkurser för barn och vuxna syns på Kurser.se *Reservlektioner ersätter missade lektioner under kursens gång. Antalet som ingår beror på kurslängd.

Kurslängd

Vårterminen 2024 (17 lektioner + 1 reserv), Sommarkurs 2024 (6 lektioner), Höstterminen 2024 (17 lektioner + 1 reserv), Hela året (40 lektioner om året + upp till 6 reservlektioner), 8 lektioners paket med löpande start, Provlektion