Sara Kalla

Cellolärare

E-mail: sara.kalla@malmomusikskola.se

Om Sara

Sara Kalla är en svensk-australiensisk klassisk cellist, utbildad vid The University of Melbourne, Mälardalens Högskolan samt Musikhögskolan i Malmö, med dubbla kandidatexamen (i cello samt kammarmusik) samt en masterexamen i cello.

Sara har blivit utvald att vara med och spela på Harvard University 2017 i ett kammarmusikprojekt mellan Kungliga Akademiska Kapellet och Leverett House i Boston. Hon har även deltagit i internationella musikkurser som Scheesberg Tysk-skandinavisk musikvecka i Quern, Tyskland samt Aurora Festival i Stockholm.

Sara har undervisat sedan 2013 på Play.Live.Music i Northcote, på Loyola College i Watsonia, Music Works Magic I Eltham samt på Star Music Academy i Carlton. I Malmö har hon även undervisat sedan 2020 på Kulturskolan.

Sara har sedan 2020 även vikarierat på Malmö Musikskola och under 2022-2023 tar hon över Ingrid Nordenhakes klass.

En stor del av sin undervisning är inriktat mot de yngsta barnen. Hon älskar att arbeta med att hitta unika lösningar anpassade efter varje elevs tekniska -och musikaliska utmaningar.