Sara Kalla cellolärare Malmö Musikskola

Sara Kalla

E-mail: sara.kalla@malmomusikskola.se

Om Sara

Sara Kalla är en svensk-australiensisk klassisk cellist med en imponerande internationell bakgrund och utbildning. Hon har studerat vid The University of Melbourne, Mälardalens Högskola och Musikhögskolan i Malmö, där hon har erhållit dubbla kandidatexamen i cello och kammarmusik samt en masterexamen i cello. Saras utbildning har gett henne en stark teknisk grund och en djup förståelse för musikens många nyanser.

Sara har haft den unika möjligheten att spela vid Harvard University 2017 som en del av ett kammarmusikprojekt mellan Kungliga Akademiska Kapellet och Leverett House i Boston. Hon har också deltagit i prestigefyllda internationella musikkurser som Scheesberg Tysk-skandinavisk musikvecka i Quern, Tyskland, och Aurora Festival i Stockholm, där hon har utvecklat sina färdigheter och fått värdefulla erfarenheter.

Sedan 2013 har Sara undervisat vid flera musikskolor, inklusive Play.Live.Music i Northcote, Loyola College i Watsonia, Music Works Magic i Eltham och Star Music Academy i Carlton. I Malmö har hon undervisat på Kulturskolan sedan 2020 och Malmö Musikskola sedan 2022.

En stor del av Saras undervisning är inriktad mot de yngsta barnen, och hon älskar att arbeta med att hitta unika lösningar anpassade efter varje elevs tekniska och musikaliska utmaningar. Hennes pedagogiska filosofi bygger på att skapa en stödjande och inspirerande miljö där varje elev kan utvecklas och nå sin fulla potential. Sara tror på vikten av att anpassa undervisningen efter varje elevs individuella behov och mål, vilket gör hennes lektioner både effektiva och engagerande.

Saras passion för musik och undervisning återspeglar Malmö Musikskolas värderingar om högkvalitativ och engagerad utbildning. Hon är dedikerad till att forma framtidens yrkesmusiker genom att erbjuda sina elever de verktyg och den inspiration de behöver för att lyckas.

Välkommen att utforska musikens värld tillsammans med Sara Kalla och upptäck glädjen i att spela cello!