Madalena Rodrigues

Fiol – och pianolärare vid introduktionsprogrammet

Madalena Rodrigues Matos

Email: madalena.rodrigues@malmomusikskola.se

Om Madalena

Madalena Rodrigues är en skicklig fiol- och pianolärare med en gedigen bakgrund inom klassisk musik. Född i Lissabon, Portugal, gick hon hela musikkonservatoriet i Álvaro Pintos klass i Lissabon och hade högsta betyg samt blev hederselev under fem år. Efter konservatoriet fortsatte Madalena sin utbildning på Lissabons Orkesters Akademi för Agnes Sárosi och Anzhela Akopyan. Därefter gick hon på Musikhögskolan i Malmö för Marika Fältskog (f.d. konsertmästare på Malmö Symfoniorkester), där hon tog sin masterexamen.

Madalena har även deltagit i diverse masterclasses med framstående lärare som Peter Spissky, Matthew Trusler, Evgeny Bushkov, Gareguin Aroutiounian och Mário Laginha, vilka alla har bidragit till hennes tekniska och konstnärliga utveckling. Hennes erfarenhet sträcker sig över olika framstående orkestrar som Malmö Symfoniorkester, Orchestra Metropolitana i Lissabon, Contemporary Music Atelié of Linda-A-Velha, och Baroque Music Atelié of Linda-A-Velha. Hon är också medlem i flera kammarmusikkonstellationer såsom Öresunds Trio, Viriato Piano Quartet, Liber Ensemble, samt husmusiker på Inter Arts Center i Malmö sedan 2017.

Vid sidan om sitt aktiva musicerande, har Madalena undervisat sedan 2012 i både Portugal och Sverige. Hon undervisar på portugisiska, spanska, engelska och svenska och är uppskattad för sin förmåga att skapa en inspirerande och stödjande inlärningsmiljö för sina elever.

Madalenas undervisningsmetoder är anpassade för att möta varje elevs unika behov och mål, med fokus på att utveckla teknisk skicklighet och musikalisk förståelse. Hon strävar efter att bygga en stark teknisk grund samtidigt som hon uppmuntrar sina elever att utveckla en djup förståelse för musikens struktur och form. Hennes lektioner är utformade för att främja både teknisk skicklighet och musikalisk mognad.

Utöver sina ordinarie lektioner är Madalena en av de engagerade lärarna på vårt program Introduktion till Musik för barn mellan 4-6 år. Programmet syftar till att ge de yngsta eleverna en positiv och stimulerande start på deras musikaliska resa. Madalena arbetar med att skapa en lekfull och lärorik miljö där barnen kan utforska musiken genom lek och pedagogiska aktiviteter.

Som lärare är Madalena känd för sin entusiasm och sitt engagemang för att hjälpa sina elever att nå sin fulla potential. Hon tror på vikten av hårt arbete och dedikation, och arbetar för att skapa en miljö där eleverna kan känna sig motiverade och inspirerade att utforska sina musikaliska talanger. Madalena är en passionerad och dedikerad lärare som inspirerar sina elever att nå nya höjder i sin musikaliska utveckling. Hennes undervisning reflekterar Malmö Musikskolas värderingar om högkvalitativ och engagerad utbildning för att forma framtidens yrkesmusiker.

Välkommen att utforska musikens värld tillsammans med Madalena!