Lovisa Laine

Sång, piano och musikproduktion

E-mail: Lovisa.laine@malmomusikskola.se

Om Lovisa

Lovisa Laine har haft musiken och dansen nära hjärtat sedan barnsben. Från att ha sjungit Aspåkers polska i Trelleborgs fullsatta S:t Nicolai kyrka med föräldrarna vid fem års ålder 1997 till att ha avslutat estetiska gymnasiet i musik från Söderslättsgymnasiet i Trelleborg 2012, tog Lovisa sin kandidatexamen med en First Class Honors i Popular music performance från BIMM London 2018. Sedan dess arbetar hon inom musikbranschen i London och Sverige. Hennes EP Ambivert släpptes 2019 under Lovisa Laine, medan hennes Londonbaserade band All Within där hon frontar med sången släppte sin första singel Hidden under 2022. Ny musik är på g under 2023.

Lovisas utbildning i London har gett henne – förutom en fördjupad sångutbildning – fördjupade kunskaper inom sång, komposition och arrangemang, musikproduktion, låtskrivande, ensembleverksamhet m.fl.

Lovisas senaste studier innefattar en Kompletterande Pedagogisk utbildning från Malmö Musikhögskola med lärarlicens som slutmål. Hennes pedagogiska metoder innefattar att ge eleverna en låda full av verktyg för deras specifika röst, som de kan använda för livet. Tack vare Lovisas genrebredd och genuina kärlek för musiken får eleverna en sångpedagog med kunskapen att anpassa material och stilar utifrån elevernas egna mål och behov.

Lovisas musikaliska värld innefattar även arbete inom Röstskådespeleri. De senaste projekten tillhör Fisher Price – Linkimals Panda där hennes röst ljuder från den svenska versionen av leksaken och ATEMAS – Starfall, ett album med filmmusik från spelet Starfall som släpptes i Juni 2022.

Hon deltar även i olika sångprojekt där hon sjunger och skapar sångarr.

Lovisa har tidigare arbetat med kör inom rnb och soul utöver sin roll som sångpedagog på Malmö Musikskola.